1397-6-27     2018-9-18     بروز شده در: 1397/6/13 - 18:15:32      ENGLISH  
پربازدیدها
پربحث ها


به فیسبوک ما بپیوندید.


ما را در تویتر دنبال کنید.


مشترک کانال تلگرامـ ما شوید.


خواندنی ها
مرگ و ماندن؛ روایت مسافری بازگشته از شهر آشوب

10 حقیقتی که اعتماد شما را به سازمان سیا از بین میبرد

از زندگی‌هـالیوودی تا معنویت اسلـامـ

هشدار قرآنی امامـ علی(علیه السلـام) درباره خلف وعده مسئولـان به مردمـ

در سایه سار قلمـ

ماجرای کشوری که یک شبه گدا شد / سرگذشتی که باید از آن درس گرفت

یک افغانستانی در قزاقستان ۵۸ هزار دالر پیداشده را به صاحبش بازگرداند

تعداد حملـات تروریستی در افغانستان و دنیا چقدر است؟

گل حیدر، یا زینب...

گمانه‌زنی‌ها درباره خروج سفیر امریکا از هتل «اینترکانتیننتال» پیش از حمله مهاجمان انتحاری

کف زدن حامد کرزی برای رئیس رژیمـ کودک کُش و اشغالگر قدس

تصمیمـ ترامپ یعنی پایان کار اسرائیل/ در صورت حمله اسرائیل در دفاع از سوریه تردید نمی‌کنیمـ

درباره صله رحمـ بیشتر بدانید

مردی که دنیا را نجات نداد

پشیمانمـ، زندگی امـ را تباه کردمـ

آرشیو خواندنی ها


مقالـات
زمزمه‌های سیاسی حذف دالر از مبادلـات جهانی

احمد شاه مسعود، پاسدار زبان فارسی در آشفتگی‌هـای افغانستان

راهبردهای ناکامـ، جنرال‌های ناتوان

تعصب ورزی کنش غیر عقلـائی جامعه دینی

جنگ افغانستان تمامـ نمی شود؟!

دنیای رقابتی رسانه‌هـا

خرید اس -400؛ دروازه‌ایی برای تقابل نزدیک ترکیه با غرب

انتخابات؛ از صندوق‌های خالی تا رأی‌های خیالی

متهمـ شدن ائتلـاف سعودی به جنایت جنگی در یمن

مصالحه‌ای که صلح نیاورد

​نگرانی‌هـا از بروز تقلب در انتخابات پارلمانی افغانستان

زن مسلمان و آزادی به سبک غربی

ثبت نامـ رأی‌دهندگان و تقلب‌های توجیه‌پذیر!

آیا اتحاد سه‌گانه ایران، ترکیه و پاکستان در حال تولد است؟

سازمان ملل و جنایت بر ضد مسلمانان روهینگیایی

آرشیو مقالـات


مصاحبه ها
بحران استعفاها در پرتو برنامه واشنگتن برای صلح کابل با طالبان

برخی خارجی‌هـا به دنبال تأمین منافع خود در افغانستان هستند

«ائتلـاف بزرگ ملی افغانستان» بدنبال چیست؟

تحلیلگران: تغییر حکومت در پاکستان تاثیری در بهبود اوضاع افغانستان ندارد/ عمران خان: می‌خواهمـ با افغانستان روابط خوب داشته باشیمـ

محقق: طالبان حکمتیار را قبول ندارد/ائتلـاف نجات تحت حمایت ترکیه نیست/ شکست امریکا در افغانستان مشهود است

تاریخ نشر:
1397/6/13 - 18:06:56
تعداد بازدید: 125
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تعصب ورزی کنش غیر عقلـائی جامعه دینی
تعصب ورزی کنش غیر عقلـائی جامعه دینی

تعصب ورزی، به عنوان یکی از رذیله‌هـای اخلـاقی و یک کنش غیر عقلـانی در مواجهه با پدیده‌هـای متضاد، شناخته شده است. عرب، به ارتباطات تنگاتنگ بین افراد میگوید؛ به رشته‌هـای عصبی که بافت‌هـای عضلـانی را با مفاصل و استخوان پیوند میدهد نیز میگوید. درواقع به هر پیوند عمیق در عین ناتوانی از شناختن عامل منطقی آن تعصب نامیده میشود. بستر این رخداد نیز در فضای اجتماع رخ میدهد.

تفاوت این ضد هنجار اجتماعی با سایر پدیده‌هـا در خاصیت ویروس گونه آن است. چرخه همانند سازی در ویروس با آلوده کردن سلول میزبان آغاز میشود. ویروس‌هـا به علتِ فقدانِ ساختمانِ سلولی قادر به مشابه سازی خودنیستند و برای این عمل میباید به داخل سلولی زنده منتقل شوند. انتقالِ ویروس به داخلِ سلول دیگر فقط توسطِ سلول میزبان اتفاق میافتد. به همین دلیل علی رغمـ عدمـ توانائی ویروس در هرگونه فعالیت متابولیسمی و شیمیایی، به علت همراهی بستر مناسب، سرعت شیوع آن بسیار بالـا است.

مسأله تعصب ورزی به تنهایی نمی تواند کارآیی داشته باشد به همین دلیل از آن به عنوان یک ویروس ضد هنجار نامـ برده شد. بستر اجتماع در واقع حکمـ همان سلول میزبان را برای این ضد هنجار فراهمـ میکند تا بتواند در لـایه‌هـای فکری و رفتاری مردمـ نفوذ کند و اتفاقا خود را به عنوان یک هنجار اجتماع نشان دهد. البته پروسۀتبدیل به هنجار، نیازمند معرفی آن در قالب یک life style است تا به مرورهمین سبک تبدیل به فرهنگ و هنجار گردد.

اولین نشانۀتعصب، فرد به مرور مبتلـا به نوعی (Paranoia - پارانویا) اجتماعی میشود. نگاه متوهمانه نسبت به وجود یک توطئه دربرابر خود، جزء لـاینفک پیش فرض ذهنی او در برخورد با دیگران است.

نشانۀدیگر این اختلـال ایدئولوژیک، تغییر رویکرد علمی است. نوع مراجعه‌هـا، مناظره‌هـا و مطالبه‌هـا از حالت برهانی و منطقی به حالت جدالی و اسکات خصمـ متغیر میشود. به همین دلیل، غالبا مناظرات مذهبی منتج به نتیجه نیست و بازتاب‌هـای آن نیز، مصادرات به مطلوب است.

به جرأت میتوان گفت بیشتر شاخص‌هـای وجود اختلـالـات رفتاری (Emotional and behavioral disorders _EBD ) _ که خود زائیدۀاختلـال ایدئولوژیکی است _ در این افراد قابل مشاهده است. خشمـ، اضطراب، توهمـ توطئه، عدمـ ارتباط گیری اجتماعی با افراد غیر متشابه به خود، تحریک پذیری بالـا و.....

در یک نگاه ممکن است تعصب را یک پدیدۀ دو قطبی بدانیمـ، یعنی دارای قطب مثبت و منفی. اما حقیقت امر اینست که نمی توان جواز دفاع از عقائدی که ناتوان در ارائۀزمینه‌هـای علمی هستند را صادر کرد. بهره برداری از عقل تنها راه خشکاندن ریشۀهرگونه عصبیت است لکن متاسفانه، به علت مغفول ماندن جایگاهش و بالعکس قوت گرفتن ریشه‌هـای تعبد، در پاکسازی فضای اجتماع، کارکرد قابل مشاهده‌ای ندارد.

بیشتر مصادیق نگاه متعصبانه، در مسایل مرتبط با اعتقادات مذهبی ریشه دارد. در واقع تا زمانی که رویکرد (مطلق انگاری) و (فرقۀناجیه) گرایی در تببین مسائل حاکمـ باشد، امکان تاخت عقلی وجود نخواهد داشت. تنها راه برون رفت از این مساله بازبینی مبادی اعتقادی است.

اساسا نگاه فرقه گرایانه را میتوان خاستگاه اولیه عصبیت ورزی دانست. مهمـ ترین عامل دگردیسی‌هـای اعتقادی، جایگزینی امت واحده با فرقۀ ناجیه بود....

یادداشت از: سید‌هـادی حسینی شمس







*
*

*



نیز بخوانید

زمزمه‌های سیاسی حذف دالر از مبادلـات جهانی


احمد شاه مسعود، پاسدار زبان فارسی در آشفتگی‌هـای افغانستان


راهبردهای ناکامـ، جنرال‌های ناتوان


جنگ افغانستان تمامـ نمی شود؟!


دنیای رقابتی رسانه‌هـا


خرید اس -400؛ دروازه‌ایی برای تقابل نزدیک ترکیه با غرب


انتخابات؛ از صندوق‌های خالی تا رأی‌های خیالی


متهمـ شدن ائتلـاف سعودی به جنایت جنگی در یمن


مصالحه‌ای که صلح نیاورد


​نگرانی‌هـا از بروز تقلب در انتخابات پارلمانی افغانستان

بالـا          نشریه انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است. فروشگاه اینترنتی نعلبندان