1397-7-1     2018-9-23     بروز شده در: 1397/7/1 - 19:55:16      ENGLISH  
پربازدیدها
پربحث ها


به فیسبوک ما بپیوندید.


ما را در تویتر دنبال کنید.


مشترک کانال تلگرامـ ما شوید.


خواندنی ها
مرگ و ماندن؛ روایت مسافری بازگشته از شهر آشوب

10 حقیقتی که اعتماد شما را به سازمان سیا از بین میبرد

از زندگی‌هـالیوودی تا معنویت اسلـامـ

هشدار قرآنی امامـ علی(علیه السلـام) درباره خلف وعده مسئولـان به مردمـ

در سایه سار قلمـ

ماجرای کشوری که یک شبه گدا شد / سرگذشتی که باید از آن درس گرفت

یک افغانستانی در قزاقستان ۵۸ هزار دالر پیداشده را به صاحبش بازگرداند

تعداد حملـات تروریستی در افغانستان و دنیا چقدر است؟

گل حیدر، یا زینب...

گمانه‌زنی‌ها درباره خروج سفیر امریکا از هتل «اینترکانتیننتال» پیش از حمله مهاجمان انتحاری

کف زدن حامد کرزی برای رئیس رژیمـ کودک کُش و اشغالگر قدس

تصمیمـ ترامپ یعنی پایان کار اسرائیل/ در صورت حمله اسرائیل در دفاع از سوریه تردید نمی‌کنیمـ

درباره صله رحمـ بیشتر بدانید

مردی که دنیا را نجات نداد

پشیمانمـ، زندگی امـ را تباه کردمـ

آرشیو خواندنی ها


مقالـات
واکاوی حمله اخیر اسرائیل به سوریه؛ چرا دمشق پاسخ کوبنده نمی‌دهد؟

زهیر میرود، اما اما پارچه‌هـا و پرچمـ‌هـای عزاداری حسینی فراگیرتر خواهد شد

امامـ سجاد علیه السلـامـ از کربلـا تا شهادت

زمزمه‌های سیاسی حذف دالر از مبادلـات جهانی

احمد شاه مسعود، پاسدار زبان فارسی در آشفتگی‌هـای افغانستان

راهبردهای ناکامـ، جنرال‌های ناتوان

تعصب ورزی کنش غیر عقلـائی جامعه دینی

جنگ افغانستان تمامـ نمی شود؟!

دنیای رقابتی رسانه‌هـا

خرید اس -400؛ دروازه‌ایی برای تقابل نزدیک ترکیه با غرب

انتخابات؛ از صندوق‌های خالی تا رأی‌های خیالی

متهمـ شدن ائتلـاف سعودی به جنایت جنگی در یمن

مصالحه‌ای که صلح نیاورد

​نگرانی‌هـا از بروز تقلب در انتخابات پارلمانی افغانستان

زن مسلمان و آزادی به سبک غربی

آرشیو مقالـات


مصاحبه ها
کارشکنی‌های امریکا؛ زمینه‌ساز طرح بازبینی در پیمان‌نامه امنیتی کابل- واشنگتن

بحران استعفاها در پرتو برنامه واشنگتن برای صلح کابل با طالبان

برخی خارجی‌هـا به دنبال تأمین منافع خود در افغانستان هستند

«ائتلـاف بزرگ ملی افغانستان» بدنبال چیست؟

تحلیلگران: تغییر حکومت در پاکستان تاثیری در بهبود اوضاع افغانستان ندارد/ عمران خان: می‌خواهمـ با افغانستان روابط خوب داشته باشیمـ

تاریخ نشر:
1396/8/2 - 10:40:22
تعداد بازدید: 305
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

ابعاد تهاجمـ فرهنگی غرب در افغانستان (قسمت اول)
ابعاد تهاجمـ فرهنگی غرب در افغانستان (قسمت اول)

رضا عابدی

تهاجمـ فرهنگی غرب در افغانستان روز به روز ابعاد گسترده تری به خود میگیرد. اکنون به دلیل افزایش جنگ و انتحار و انفجار، مردمـ و مسؤولـان کمتر به این بخش میپردازند، در حالی که روز به روز جوانان اعمـ از دختران و پسران، در گرداب شبیخون فرهنگ ضد اسلـامی غرق میشوند. تهاجمـ فرهنگی غربی‌هـا مخصوصا امریکایی‌هـا به حدی در طول 16 سال گذشته گسترده شده است که، اکنون چنانچه عده‌ای بخواهند علیه برنامه‌هـای ضد اسلـامی بعضی تلویزیون‌هـا اعتراض کنند، فریاد وامصیبتای بعضی از روشنفکر نماها و رسانه‌هـای وابسته به غرب و اجیر به آسمانها بلند میشود. در حالی که غرق شدن یک انسان در لجنزار شهوت، گناه و دور شدن از پیروی به دستورات الهی، به مراتب از کشته شدن در هر جنگ و یا انفجاری برای جامعه و خود شخص خطرناکتر است. لذا به دلیل اهمیت زیاد موضوع، در این مقاله 2قسمتی به ابعاد تهاجمـ فرهنگی غرب در افغانستان میپردازیم:

افغانستان ازجمله کشورهایی است که به دلیل بحران‌های مختلف، زمینه‌های تهاجمـ فرهنگی در آن تا حدود زیادی مهیا شده و کشورهای غربی تلـاش میکنند تا از این فرصت بهترین استفاده را ببرند و این مسأله کاملـاً ملموس است که فرهنگ غربی با فرهنگ سنتی و دینی مردمـ افغانستان تناقض دارد.

یکی از ابزارهای کشورهای غربی برای دستیابی به اهداف شان، تهاجمـ فرهنگی است و کشورهای غربی سعی دارند تا با این حربه و با نشانه رفتن باورها و سنت‌های دینی و اسلـامی زمینه‌هـای نفوذ خود را فراهمـ نمایند.

بررسی ابعاد تهاجمـ فرهنگی غرب در افغانستان

دانشمندان تعاریف متعددی را برای فرهنگ ارائه داده‌اند که به نظر من بهترین تعریف، تعریفی است (تریاندس) در کتاب (فرهنگ و رفتار اجتماعی) ارائه می‌دهد. وی فرهنگ را جنبه‌های انسان ساخته محیط میداند. لذا جنبه‌های انسان ساخته محیط نیز جنبه‌های مادی و معنوی را در بر می‌گیرد. جنبه‌های مادی مثل ساختمان، راه و... که ملموس هستند. جنبه‌های معنوی باورها و اعتقادات تمدن و... است.

براساس این تعریف از فرهنگ، تهاجمـ فرهنگی را میتوان به این صورت تعریف کرد که فرهنگ مهاجمـ برای حمله و تخریب باورهای مادی و معنوی فرهنگ دیگر جهت استحاله و جایگزین کردن فرهنگ و ارزش‌ها و باورهای خود تلـاش میکند.

بحث سیاست گذاری فرهنگی به معنی تدبیر امور و مشی گذاری امور در مباحث فرهنگی و هنرهای هفتگانه بعد از جنگ جهانی دومـ در کشورهای غربی بطور ویژه در فرانسه تقریبا دهه 60 مطرح شد.

تهاجمـ فرهنگی امریکایی بعد از جنگ جهانی یعنی زمانیکه امریکایی‌ها در قالب قدرت نرمـ و سخت مدیریت جهان را از لحاظ اقتصادی و سیاسی به دست میگیرند، شروع شد.

سه نگرش در مقابل فرهنگ مهاجمـ غرب به رهبری امریکا (لیبرال دموکراسی) در دنیا شکل گرفته است.

نگرش اول: صاحبان این نگرش معتقد هستند که نمی توانند با فرهنگ مهاجمـ مقابله کنند. کشورهایی در جهان وجود دارد که به لحاظ تمدنی، هویتی و تاریخی خیلی کشورهای غنی و با اصل و ریشه‌ای محسوب نمی شوند؛ مثل فلیپین که سال‌ها تحت سلطه استعمار گران قرار داشت که توان مقابله با فرهنگ مهاجمـ غربی را نداشت. در این کشور فرهنگ امریکایی و غربی کاملـا استحاله شد و این کشور از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به سیستمـ سرمایه داری پیوست.

نگرش دوم: کشورهایی هستند که دارای تمدن غنی هستند. این کشورها بعد از جنگ جهانی دومـ نگران شدند که باید بحث سیاست گذاری فرهنگی و مقابله با فرهنگ مهاجمـ غربی در الویت برنامه‌های این کشورها قرار گیرد. اولین بار این نگرش را فرانسوی مطرح کردند که باید در مقابل فرهنگ امریکایی مقابله کنند. ایران همـ بعد از انقلـاب اسلـامی در آن کشور در این دسته قرار گرفته است.

نگرش سوم: کشورهایی هستند که فرهنگ و تمدن و تاریخ غنی دارند اما توان مقابله فرهنگ مهاجمـ و الویت فرهنگی ندارند. مثل افغانستان که فرهنگ بومی برای آن در الویت نیست. اولویت کشورامنیت و اقتصاد آن است.

فرهنگ افغانستان یک فرهنگی بسیارغنی همـ از لحاظ تاریخی و تمدنی همـ از لحاظ پیشینه‌ای شور در جهان اسلـامـ دارد، است. باورهای اصیل و ریشه دار مردمـ مسلمان افغانستان موجب شد که قوای ارتش سرخ موفق نشوند فرهنگ و باورهای مردمـ افغانستان را به آن شکلی که میخواستند، تغییر دهند. بنابراین این نشان دهنده ریشه دار بودن باورهای مردمـ افغانستان است بطوریکه الیور نویسنده معروف فرانسوی در کتابش مینویسد:"اگر روزی جهادی‌های افغانستانی ارتش سرخ را شکست دهند، آینده افغانستان خارج از حکومت اسلـامی و جمهوری اسلـامی نخواهد بود."

متاسفانه در زمان ظهور گروهک تروریستی طالبان یک نگرش افراطی و تند روی از مذهب که خیلی با اسلـامـ همراه نبود، فضایی بسته‌ای را در افغانستان بوجود آورد. این گروهک محدویت‌های گسترده‌ای را در جامعه افغانستان بویژه جامعه زنان ایجاد کرد که پیامدهای بدی برجا گذاشت.

بعد ازفروپاشی طالبان، یعنی بعد از اینکه امریکا در سال 2001 به افغانستان حمله کرد، تا مدتی امریکایی‌ها خیلی در مسائل فرهنگی کشورمان ورود پیدا نمی کردند. شاید این به خاطر آن بود که آنها میخواستند افغانستان و مردمـ آنرا بهتر بشناسند. از طرف دیگر با توجه به اینکه درگیری‌هایی نظامی و امنیتی در افغانستان گسترده‌تـر شد و امریکایی همـ در عراق در گیر جنگ با رژیمـ بعثی بودند، نتوانستند تمامـ توان خود را در فرهنگ افغانستان متمرکز کنند.

فعالیت‌های اساسی امریکایی‌ها درافغانستان از سال‌هـای 2006 به بعد شکل گرفت. آنها در سال 2006 دانشگاه امریکایی افغانستان را در سه رشته علومـ ارتباطات و فناوری اطلـاعات، علومـ سیاسی و مدیریت بازرگانی در کابل تاسیس کردند. با جذب دانشجو در این دانشگاه عملـا امریکایی‌ها فضای فرهنگی افغانستان را در دست گرفتند و بودجه‌های بسیار سنگینی را هزینه و شبکه سازی‌های بسیار گسترده‌ای در داخل افغانستان سامان دادند.

ادامه دارد







*
*

*



نیز بخوانید

واکاوی حمله اخیر اسرائیل به سوریه؛ چرا دمشق پاسخ کوبنده نمی‌دهد؟


زهیر میرود، اما اما پارچه‌هـا و پرچمـ‌هـای عزاداری حسینی فراگیرتر خواهد شد


امامـ سجاد علیه السلـامـ از کربلـا تا شهادت


زمزمه‌های سیاسی حذف دالر از مبادلـات جهانی


احمد شاه مسعود، پاسدار زبان فارسی در آشفتگی‌هـای افغانستان


راهبردهای ناکامـ، جنرال‌های ناتوان


تعصب ورزی کنش غیر عقلـائی جامعه دینی


جنگ افغانستان تمامـ نمی شود؟!


دنیای رقابتی رسانه‌هـا


خرید اس -400؛ دروازه‌ایی برای تقابل نزدیک ترکیه با غرب

بالـا          نشریه انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است. فروشگاه اینترنتی نعلبندان