1396-7-2     2017-9-24     بروز شده در: 1396/7/2 - 11:03:28      ENGLISH  
پربازدیدها
پربحث ها


به فیسبوک ما بپیوندید.


ما را در تویتر دنبال کنید.


مشترک کانال تلگرامـ ما شوید.


خواندنی ها
آخرین سخنرانی شهید استاد ربانی+آخرین تصویر استاد شهید

دردناک ترین تصویر از حادثه کشتار مسلمانان میانمار

با اتفاقات میانمار مرگ جایزه صلح نوبل رقمـ خورد

کودکان در میانمار زنده به آتش کشیده شدند

ماجرای افسر صهیونیستی که امامـ جماعت داعش شد

زمینه‌های فرهنگی گناه/ افراد جاهل چه ویژگی‌هایی دارند؟

ضرب و شتمـ زن مسلمان در اسپانیا به دلیل پوشیدن حجاب

موازنه رعب بین رژیمـ صهیونیستی و مقاومت اسلـامی لبنان

گاردین: ده‌ها هزار نفر در انگلیس قربانی برده‌داری مدرن هستند

شوک‌هـای حمله تروریستان بر خانه خدا

برق، جان ۵ کودک عضو یک خانواده را گرفت

ترامپ: از چین ناامید شده‌ام/ رهبران سابق امریکا "احمق" بودند!

علـامه بلخی؛ شخصیتی برای همه عصرها و نسل‌ها

پیامـ دبیرکل سازمان ملل به مناسبت سالروز نسل‌کشی در بوسنی/ روزی که اروپا به مسلمانان این قاره خیانت کرد!

حضرت آیت الله محسنی پیروزی عراق بر داعش در موصل را تبریک گفت

آرشیو خواندنی ها


مقالـات
نشانه‌هـای از آمادگی‌هـای عربستان برای حمله نظامی به قطر

نگاهی گذرا به سیره اخلـاقی امامـ حسین (ع) در خانواده/ درس عفاف و حجاب را "بعنوان غیرت ناموسی" از کربلـا باید آموخت

ظلمـ در میانمار؛ بدتر از ستمـ فرعون!!

هدف اسرائیل نابودی ارتش‌هـای عربی است

صلح و عدالت جهانی

نهضت کربلـا از دیدگاه اهل سنت

روند شکل گیری مثلث ایران، روسیه و ترکیه در سوریه

«تغییر نظامـ ایران»؛ دال متعالی سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی

چرا نسل‌کشی میانمار سیاسی است؟

تغییرات در قدرت جهانی

چالش دلدادگان حقوق بشر غربی

افکار شهید ربانی در یک نگاه

شهید برهان الدین ربانی؛ نماد جهاد و صلح

واقعیتها در رابطه با جایزه صلح نوبل

پیامدهای جنگ احتمالی دومـ در شبه جزیره کوریا

آرشیو مقالـات


مصاحبه ها
بزرگترین تهدید برای افغانستان امریکا و پاکستان است / مخالف کنترل افغانستان توسط خارجی‌ها هستمـ

اشرف غنی با حمایت جنرال دوستمـ رئیس جمهور شد/ حکومت با دامن زدن به پرونده ایشچی افغانستان را بدنامـ کرده است

انتقال داعش به افغانستان، تضمین کننده حضور نظامی امریکا در منطقه است

ائتلـافی برای چانه‌زنی با دولت

حرکت پاکستان با چراغ سبز امریکا

تاریخ نشر:
1396/6/21 - 10:17:24
تعداد بازدید: 93
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

بحران میانمار؛ بایدها و نبایدها
بحران میانمار؛ بایدها و نبایدها

جنایت‌هـای اخیر دولت میانمار را بیشتر کارشناسان حقوقی به عنوان مصداق بارز نسل کشی میدانند چرا که پاکسازی نژادی دقیقا در میانمار در حال جریان است.

مسلمانان میانمار در سه گانه تجاوز، قتل و فرار گرفتار شده اند. جنایت بودایان افراطی به همراه نیروهای ارتش میانمار علیه مسلمانان این کشور از اوایل ماه اسد بار دیگر شدت گرفته است و در دور جدید بیش از 3 هزار و 500 نفر از مسلمانان کشته شده و 300 هزار تن دیگر به کشورهای همسایه به ویژه بنگلـادش گریخته اند. این در حالی است که نیروهای ارتش میانمار مسیر بازگشت این آوارگان به کشور را مین گذاری کرده اند تا امکان بازگشت را به کشور نداشته باشند. تمامـ این جنایت‌هـا در سرزمینی اتفاق میافتد که رهبر آن آنگ سان سوچی است که بین سال‌هـای 1989 تا 2010 یعنی بیش از 21 سال در حصر به سر برده است و پس از آزادی با شعار دفاع از اقلیت‌هـا و آزادی توانست به پیروزی برسد. نکته جالب این است که سوچی در برابر این همه جنایت تنها واکنشی که نشان داده است انکار واقعیت است. از طرف دیگر مجامع بین المللی نیز تاکنون جز ابراز نگرانی اقدامی برای توقف جنایت‌هـا انجامـ نداده اند و کشورهای اسلـامی همـ تنها نظاره گر این ماجرا  هستند.

وضعیت مسلمانان میانمار

روهینگیایی‌هـا 4 درصد جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند و بیشتر در ایالت راخین در سواحل غربی میانمار ساکن هستند. استان راخین یکی از محرومـ‌ترین استان‌های میانمار است و اغلب مسلمانان روهینگیا در اردوگاه‌ها زندگی میکنند و بدون اجازه دولت مرکزی اجازه خروج از استان راخین و سفر را ندارند. آمار‌هـا جمعیت روهینگیا را 6 میلیون نفر اعلـامـ کرده اند. مذهب مردمـ روهینگیا اسلـامـ سنی با عناصری از تصوف است. در توصیف وضعیت مسلمانان روهینگیا همین بس که سازمان ملل متحد و همچنین اغلب رسانه‌های بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری، مردمـ روهینگیا را جزو تحت ستمـ‌ترین اقلیت‌ها در جهان توصیف می‌کنند! در1962 نظامیان از طریق یک کودتا قدرت را در میانمار به دست گرفتند. همه شهروندان ملزمـ به داشتن کارت شناسایی ملی شدند اما به روهینگیایی‌ها فقط کارت هویتی داده شد که آنان را (خارجی) معرفی میکرد و در نتیجه امکان تحصیل و کار آنان را محدود میکرد. قانون شهروندی جدیدی در 1982این وضعیت را اسف بار‌تـر کرد و روهینگیایی‌ها حتی جزو 135 گروه قومی میانمار به رسمیت شناخته نشدند که این وضعیت بدتر از گذشته تا به امروز نیز ادامه داشته است.[1]

در 8 دهه اخیر ظلمـ و ستمـ علیه مردمـ روهینگیا در جریان بوده است به طوری که در سال 1942،150 هزار نفر از مسلمانان کشته شدند. در دهه 60 میلـادی نیز بیش از 20 هزار نفر از مسلمانان به دنبال جنایت‌هـای ارتش میانمار کشته شدند. به دنبال این جنایت‌هـا در سال 1992،200 هزار نفر از مسلمانان میانمار به بنگلـادش پناهنده شدند. دور جدید حملـات نیز از سال 2011 شروع شده است و از ماه میزان گذشته شدت گرفته است. در دو هفته اخیر نیز ارتش میانمار جنایت‌هـای خود را به اوج رسانده است. مسلمانان میانمار یک زبان محلی به نامـ "روهینگیا" دارند که در واقع مسلمانان میانمار را با این  نامـ میشناسند.

تحلیل حقوقی جنایت میانمار

جنایت‌هـای اخیر دولت میانمار را بیشتر کارشناسان حقوقی به عنوان مصداق بارز نسل کشی میدانند چرا که پاکسازی نژادی دقیقا در میانمار در حال جریان است.

ماده (2) کنوانسیون 1948، نسل کشی را این گونه تعریف مینماید: نسل زدایی عبارت است از ازتکاب هر یک از اعمال مشروحه زیر، علیه یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی که با قصد نابود کردن کلی یا جزیی آن‌هـا به دلیل دارا بودن این اوصاف صورت میگیرد:

1- کشتار اعضای یک گروه؛

2- ایراد آسیب جسمی یا روانی جدّی به اعضای یک گروه؛

3- قرار دادن عمدی یک گروه در معرض شرایط نامساعد زندگی، به انتظار نابودی فیزیکی کلی یا جزیی آن گروه؛

4- تحمیل تدابیری به قصد جلوگیری از زاد و ولد یک گروه؛

5- انتقال اجباری کودکان یک گروه به گروه دیگر.[2]

کشتار مسلمانان روهینگیا، مصداق بند (1)، ماده (2) کنوانسیون 1948 جلوگیری و مجازات نسل زدایی است. در واقع عنصر مادی جنایت نسل زدایی در این موضوع دقیقاً محقق شده است. اینکه تعداد کشته شدگان در منطقه روهینگیا دقیقاً چه میزان است، در تحقق جنایت نسل زدایی تأثیری ندارد. (زیرا بر اساس ماده (6) اساسنامه دیوان بین المللی کیفری، تفاوتی نمی کند که تعداد قربانیان نسل زدایی یک نفر یا بیشتر باشد، به شرط آنکه این افراد یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی خاص تعلق داشته و مرتکب قصد نابودی کلی یا جزیی گروه مورد نظر را به دلیل برخورداری از این ویژگی‌هـا داشته باشد.)[3]

سکوت مجامع بین المللی

با وجود آنکه جنایت علیه مسلمانان میانمار براساس ماده 2 کنوانسوین 1948 مصداق بارز نسل کشی است اما مجامع بین المللی در این میان تها به صدور بیانیه‌هـایی اکتفا کرده اند و هیچ اقدامـ عملی انجامـ نداده اند. این در حالی است که سازمان ملل باید در این گونه موارد بدون هیچ گونه ملـاحظه‌ای ورود کند. حتی نهادهای حقوق بشری نیز میتوانند دولت میانمار را به دلیل نسل کشی تحت تعقیب قرار دهند.  در مورد آنگ سان سوچی نیز وضع بدین منوال است و وی در برابر این جنایت که همه سازمان‌هـای بین المللی به آن اذعان کرده اند تنها واکنشی که داشته انکار واقعیت است.

(نیویورک تایمز) در این مورد اعلـامـ کرد: (آنگ سان سوچی، این شرمـ‌آور است.) نیکلـاس کریستف ستون نویس این روزنامه با زبان طعنه نوشت: (سوچی برنده دوست‌داشتنی جایزه صلح نوبل در حال ریاست بر یک پاکسازی قومی است که در آن روستاها سوزانده شده، به زنان تجاوز می‌شود و کودکان سلـاخی می‌شوند.) وی تاکید کرد که (سوچی عمیقا اعتقاد دارد که روهینگیایی‌ها آدمـ‌های بیگانه و خارجی و دردسرساز هستند، علـاوه‌ بر این وی تبدیل به یک سیاستمدار عملگرا شده و می‌داند هرگونه همدردی با مسلمانان برای حزب وی فاجعه‌بار خواهد بود.)[4]

وظیفه دستگاه دیپلماسی

در شرایط کنونی نه تنها مجامع بین المللی در مورد جنایت علیه مسلمانان روهینگیا سکوت کرده اند، کشورهای اسلـامی نیز در این مورد تنها نظاره گر این ماجرا هستند و تنها به صدور بیانیه‌هـایی در محکومیت این بحران اکتفا کرده اند. این در حالی است که تنها اقدامـ عملی میتواند باعث توقف این کشتارها شود. افغانستان نیز متاسفانه در این مورد دیپلماسی فعالی نداشته است و نتوانسته در بعد بین المللی بستری برای پیگیری حقوقی دولت میانمار فراهمـ کند و تنها وزارت خارجه به یک بیانیه اکتفا کرده است. کشور‌های اسلـامی مانند ایران، عربستان، مصر، ترکیه و کشورهای تاثیرگذار مسلمان، از طریق سازمان همکاری‌های اسلـامی که متشکل از بیش از 50 کشور اسلـامی است، میتوانند موضوع را پیگیری کنند و آن را به سازمان ملل برسانند.

کمک‌‌های بشردوستانه و حمایت از آزادی و نجات بشر از ظلمـ و ستمـ از اصول اسلـامی‌ است که همواره شاخصه دولت‌هـای اسلـامی باید باشد.

پایان سخن

مسلمانان میانمار به درستی به عنوان مسلمانان فراموش شده شناخته میشوند چرا که شدیدترین جنایت‌هـا در حال حاضر علیه آن‌هـا در جریان است و همه دنیا حتی کشورهای اسلـامی نیز تاکنون هیچ گونه اقدامـ عملی در این راستا انجامـ نداده اند. این در حالی است که طبق ماده 2کنوانسیون 1948 این جنایت مصداق بارز نسل کشی است. بنابراین همین بند حقوقی میتواند به عنوان مهمترین برگ برنده کشورهای اسلـامی برای تحت پیگرد قرار دادن دولت میانمار به کار گرفته شود.

پی نوشت:

 [1] http://tanincenter.com/content/752

 [2] کریانگ ساک کیتی شیایزری، حقوق بین‌الملل کیفری، ترجمه: بهنامـ یوسفیان، محمد اسماعیلی، تهران: انتشارات سمت، 1383، صص 137 - 139

 [3] کریانگ ساک کیتی شیایزری، حقوق بین‌الملل کیفری، ترجمه: بهنامـ یوسفیان، محمد اسماعیلی، تهران: انتشارات سمت، 1383، صص 137 - 139

 [4] http://kayhan.ir/fa/news/113590

منبع: فارس

انتهای متن







*
*

*



نیز بخوانید

نشانه‌هـای از آمادگی‌هـای عربستان برای حمله نظامی به قطر


نگاهی گذرا به سیره اخلـاقی امامـ حسین (ع) در خانواده/ درس عفاف و حجاب را "بعنوان غیرت ناموسی" از کربلـا باید آموخت


ظلمـ در میانمار؛ بدتر از ستمـ فرعون!!


هدف اسرائیل نابودی ارتش‌هـای عربی است


صلح و عدالت جهانی


نهضت کربلـا از دیدگاه اهل سنت


روند شکل گیری مثلث ایران، روسیه و ترکیه در سوریه


«تغییر نظامـ ایران»؛ دال متعالی سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی


چرا نسل‌کشی میانمار سیاسی است؟


تغییرات در قدرت جهانی

بالـا          نشریه انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است. فروشگاه اینترنتی نعلبندان