1397-7-4     2018-9-26     بروز شده در: 1397/7/3 - 18:19:14      ENGLISH  
پربازدیدها
پربحث ها


به فیسبوک ما بپیوندید.


ما را در تویتر دنبال کنید.


مشترک کانال تلگرامـ ما شوید.


خواندنی ها
مرگ و ماندن؛ روایت مسافری بازگشته از شهر آشوب

10 حقیقتی که اعتماد شما را به سازمان سیا از بین میبرد

از زندگی‌هـالیوودی تا معنویت اسلـامـ

هشدار قرآنی امامـ علی(علیه السلـام) درباره خلف وعده مسئولـان به مردمـ

در سایه سار قلمـ

ماجرای کشوری که یک شبه گدا شد / سرگذشتی که باید از آن درس گرفت

یک افغانستانی در قزاقستان ۵۸ هزار دالر پیداشده را به صاحبش بازگرداند

تعداد حملـات تروریستی در افغانستان و دنیا چقدر است؟

گل حیدر، یا زینب...

گمانه‌زنی‌ها درباره خروج سفیر امریکا از هتل «اینترکانتیننتال» پیش از حمله مهاجمان انتحاری

کف زدن حامد کرزی برای رئیس رژیمـ کودک کُش و اشغالگر قدس

تصمیمـ ترامپ یعنی پایان کار اسرائیل/ در صورت حمله اسرائیل در دفاع از سوریه تردید نمی‌کنیمـ

درباره صله رحمـ بیشتر بدانید

مردی که دنیا را نجات نداد

پشیمانمـ، زندگی امـ را تباه کردمـ

آرشیو خواندنی ها


مقالـات
بحران‌های گسترده جهانی و ملل نامتحد

اولین بار چه کسی برای امامـ حسین (ع) عزاداری کرد؟

تقلب، تقلب است، چه دستی و چه ماشینی!

تحرکات افراطیون قومی در جامعه افغانستان

بردگی مدرن در فضای مجازی/ قسمت دومـ

ترکیه و ایران؛ یک راهبرد برای دشمن مشترک

حمله عقاب به خرس و اژدها

ذلیل شدن عاشورا ستیزان

شیعه هر چه دارد از عاشورا است

بردگی مدرن در فضای مجازی/ قسمت اول

واکاوی حمله اخیر اسرائیل به سوریه؛ چرا دمشق پاسخ کوبنده نمی‌دهد؟

زهیر میرود، اما اما پارچه‌هـا و پرچمـ‌هـای عزاداری حسینی فراگیرتر خواهد شد

امامـ سجاد علیه السلـامـ از کربلـا تا شهادت

زمزمه‌های سیاسی حذف دالر از مبادلـات جهانی

احمد شاه مسعود، پاسدار زبان فارسی در آشفتگی‌هـای افغانستان

آرشیو مقالـات


مصاحبه ها
کارشکنی‌های امریکا؛ زمینه‌ساز طرح بازبینی در پیمان‌نامه امنیتی کابل- واشنگتن

بحران استعفاها در پرتو برنامه واشنگتن برای صلح کابل با طالبان

برخی خارجی‌هـا به دنبال تأمین منافع خود در افغانستان هستند

«ائتلـاف بزرگ ملی افغانستان» بدنبال چیست؟

تحلیلگران: تغییر حکومت در پاکستان تاثیری در بهبود اوضاع افغانستان ندارد/ عمران خان: می‌خواهمـ با افغانستان روابط خوب داشته باشیمـ

تاریخ نشر:
1394/3/15 - 09:58:21
تعداد بازدید: 585
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

فقر و بیکاری برای اشاعه فحشا و بحران هویت
فقر و بیکاری برای اشاعه فحشا و بحران هویت

رضا عابدی
زمینه‌های تهاجمـ فرهنگی در افغانستان تا حدود زیادی مهیا شده است و کشورهای غربی تلـاش می‌کنند تا از این فرصت بهترین استفاده را ببرند.
تحلیلگران افغانستان معتقدند افغانستان ازجمله کشورهایی است که به دلیل بحران‌های مختلف، زمینه‌های تهاجمـ فرهنگی در آن تا حدود زیادی مهیا شده و کشورهای غربی تلـاش میکنند تا از این فرصت بهترین استفاده را ببرند و این مسأله کاملـاً ملموس است که فرهنگ غربی با فرهنگ سنتی و دینی مردمـ افغانستان تناقض دارد.
به گفته این صاحب نظران یکی از ابزارهای کشورهای سلطه گر برای دستیابی به اهداف سلطه طلبانه شان، تهاجمـ فرهنگی است و کشورهای غربی سعی دارند تا با این حربه و با نشانه رفتن باورها و سنت‌های دینی و اسلـامی زمینه‌هـای سلطه و استعمار خود را فراهمـ نمایند.
دانشمندان تعاریف متعددی را برای فرهنگ ارائه داده‌اند که به نظر من بهترین تعریف، تعریفی است (تریاندس) در کتاب (فرهنگ و رفتار اجتماعی) ارائه می‌دهد. وی فرهنگ را جنبه‌های انسان ساخته محیط میداند. لذا جنبه‌های انسان ساخته محیط نیز جنبه‌های مادی و معنوی را در بر می‌گیرد. جنبه‌های مادی مثل ساختمان، راه و... که ملموس هستند. جنبه‌های معنوی باورها و اعتقادات تمدن و... است.
براساس این تعریف از فرهنگ، تهاجمـ فرهنگی را میتوان به این صورت تعریف کرد که فرهنگ مهاجمـ برای حمله و تخریب باورهای مادی و معنوی فرهنگ دیگر جهت استحاله و جایگزین کردن فرهنگ و ارزش‌ها و باورهای خود تلـاش میکند.
بحث سیاست گذاری فرهنگی به معنی تدبیر امور و مشی گذاری امور در مباحث فرهنگی و هنرهای هفتگانه بعد از جنگ جهانی دومـ در کشورهای غربی بطور ویژه در فرانسه تقریبا دهه ۶۰ مطرح شد.
تهاجمـ فرهنگی امریکایی بعد از جنگ جهانی یعنی زمانیکه امریکایی‌ها در قالب قدرت نرمـ و سخت مدیریت جهان را از لحاظ اقتصادی و سیاسی به دست میگیرند، شروع شد.
سه نگرش در مقابل فرهنگ مهاجمـ غرب به رهبری امریکا (لیبرال دموکراسی) در دنیا شکل گرفته است.
نگرش اول: صاحبان این نگرش معتقد هستند که نمی توانند با فرهنگ مهاجمـ مقابله کنند. کشورهایی در جهان وجود دارد که به لحاظ تمدنی، هویتی و تاریخی خیلی کشورهای غنی و با اصل و ریشه‌ای محسوب نمی شوند؛ مثل فلیپین که سال‌ها تحت سلطه استعمار گران قرار داشت که توان مقابله با فرهنگ مهاجمـ غربی را نداشت. در این کشور فرهنگ امریکایی و غربی کاملـا استحاله شد و این کشور از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به سیستمـ سرمایه داری پیوست.
نگرش دوم: کشورهایی هستند که دارای تمدن غنی هستند. این کشورها بعد از جنگ جهانی دومـ نگران شدند که باید بحث سیاست گذاری فرهنگی و مقابله با فرهنگ مهاجمـ غربی در الویت برنامه‌های این کشورها قرار گیرد. اولین بار این نگرش را فرانسوی مطرح کردند که باید در مقابل فرهنگ امریکایی مقابله کنند.
نگرش سوم: کشورهایی هستند که فرهنگ و تمدن و تاریخ غنی دارند اما توان مقابله فرهنگ مهاجمـ و الویت فرهنگی ندارند. مثل افغانستان که فرهنگ بومی برای آن در الویت نیست. اولویت این کشورامنیت و اقتصاد آن است.
فرهنگ افغانستان یک فرهنگی بسیارغنی همـ از لحاظ تاریخی و تمدنی همـ از لحاظ پیشینه‌ای کشور در جهان اسلـامـ دارد، است. باورهای اصیل و ریشه دار مردمـ مسلمان افغانستان موجب شد که قوای ارتش سرخ موفق نشوند فرهنگ و باورهای مردمـ افغانستان را به آن شکلی که میخواستند، تغییر دهند. بنابراین این نشان دهنده ریشه دار بودن باورهای مردمـ افغانستان است بطوریکه الیور نویسنده معروف فرانسوی در کتابش مینویسد:"اگر روزی جهادی‌های افغانستانی ارتش سرخ را شکست دهند، آینده افغانستان خارج از حکومت اسلـامی و جمهوری اسلـامی نخواهد بود."
متاسفانه در زمان ظهور گروهک تروریستی طالبان یک نگرش افراطی و تند روی از مذهب که خیلی با اسلـامـ همراه نبود، فضایی بسته‌ای را در افغانستان بوجود آورد. این گروهک محدویت‌های گسترده‌ای را در جامعه افغانستان بویژه جامعه زنان ایجاد کرد که پیامدهای بدی برجا گذاشت. بعد ازفروپاشی طالبان، یعنی بعد از اینکه امریکا در سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کرد، تا مدتی امریکایی‌ها خیلی در مسائل فرهنگی کشور ورود پیدا نمی کردند. شاید این به خاطر آن بود که آنها میخواستند افغانستان و مردمـ آنرا بهتر بشناسند. از طرف دیگر با توجه به اینکه درگیری‌هایی نظامی و امنیتی در افغانستان گسترده‌تـر شد و امریکایی همـ در عراق در گیر جنگ با رژیمـ بعثی بودند، نتوانستند تمامـ توان خود را در فرهنگ افغانستان متمرکز کنند.
فعالیت‌های اساسی امریکایی‌ها درافغانستان از سال‌هـای ۲۰۰۶ به بعد شکل گرفت. آنها در سال ۲۰۰۶ دانشگاه امریکایی افغانستان را در سه رشته علومـ ارتباطات و فناوری اطلـاعات، علومـ سیاسی و مدیریت بازرگانی در کابل تاسیس کردند. با جذب دانشجو در این دانشگاه عملـا امریکایی‌ها فضای فرهنگی افغانستان را در دست گرفتند و بودجه‌های بسیار سنگینی را هزینه و شبکه سازی‌های بسیار گسترده‌ای در داخل افغانستان سامان دادند.
* مهمـ ترین محورهای تهاجمـ فرهنگی در افغانستان
۱- رسانه: مهمترین محوری که غربی‌ها در افغانستان در زمینه تهاجمـ فرهنگی دنبال میکنند، رسانه است. آنها رسانه‌های را از سال ۲۰۰۸ به بعد در افغانستانی که ۷۰ در صد مردمـ آن از نعمت برق محرومـ هستند، حمایت کردند. فیلمـ و سریال‌هایی را پخش کردند که هدف آنها فقط سست کردن تحکیمـ خانواده بود. در این رسانه‌ها به نحوه پوشش زنان افغانستان اهتمامـ خاصی دارند و در صدد کشف حجاب از زنان افغان هستند که تا حدودی موفق شدند. علـاوه بر این آنها در این رسانه‌ها‌ سبک زندگی غربی، موسیقی، عرفی سازی و... را نیز ترویج میدهند.
۲- نظامـ آموزشی: با توجه به تاثیری که نظامـ آموزشی در بحث تربیت نسل آینده دارد، غربی‌ها در این عرصه خیلی فعال‌تر حضور پیدا کرده اند. آنها سر فصل دروس را در مکاتب ابتدایی به بهانه اینکه سر فصل مبتنی بر ترویج خشونت و فعالیت جهادی است، تغییر دادند و سر فصل‌ها را به سمت عرفی سازی، سکولـاریسمـ، ترویج انگاره‌های غربی بویژه در علومـ انسانی و افزایش احساس حقارت در برابر پیشرفت‌های مادی و معنوی تکنولوژی غرب هدایت کردند. یعنی در واقع کتاب‌ها و آموزش‌ها در کشور کاملـا رنگ و بوی غربی به خود گرفت.
۳- مد و لباس: غربی‌ها با کمک مراکز طراحی لباس غربی بویژه فرانسوی‌ها که عمدتا در این حوزه شاخص هستند، به حوزه مد و لباس ورود پیدا کردند. هدف ترویج و اشاعه طراحی‌های غربی و سوء استفاده از جامعه زنان افغان بود. بسیاری از خانمـ‌های افغان که در مراکز طراحی کار میکردند، آنها را شناسایی کردند و طی دوره‌های کوتاه مدت و میان مدت آنها را به کشور اروپایی و امریکایی برای آموزش طراحی اعزامـ کردند و مدهای غربی و لباس‌های بازی که در اروپا استفاده میشود را کاملـا به آنها آموزش دادند. این طراحان آموزش دیده افغان در غرب به افغانستان بازگشتند تا به عنوان سفیران فرهنگی غرب و امریکا در کشور در زمینه طراحی مد و لباس فعالیت کنند. رشد بد حجابی حتی کشف حجاب در چند سال اخیر در افغانستان خیلی افزایش یافته است که همه این نمونه‌ای از تهاجمـ فرهنگی غربی‌ها ‌هاست.
۴- گسترش گروه‌های فمینیستی: افغانستان همـ اکنون شاهد رشد روز افزون گروه‌های فمینیسیی است. خشونت گری‌ها و افراطی گری‌های طالبان و بعضی گروهای افراطی مذهبی دستاویزی برای ترویج این جریان‌های فمینیستی شده است. کشورهای غربی از این جریان‌های فمینیستی حمایت رسانه‌ای می‌کنند. شبکه‌هـای غربی که در افغانستان نمایندگی دارند به خبرنگارهای خانمـ خود دستور داده است که در حوزه‌های فمینیستی زیاد کار کنند. در واقع آنها به دنبال الگو سازی از این جریانات فمینیسیتی هستند تا آنها را به عنوان نماد حقوق زن در افغانستان مطرح کنند.
۵- برنامه‌های فرهنگی: برنامه‌های فرهنگی برخی سفارتخانه‌های‌ خارجی (غربی) مستقر در افغانستان نیازهای آموزشی مردمـ این کشور مد نظر نیست، بلکه این برنامه‌ها شامل آموزش رقص، موسیقی‌های رپ و راک و مد و لباس به سبک غربی است.
۶- ورود تکنوکرات‌های افغان: ورود تکنو کرات‌های افغان و دادن پست‌های کلیدی به این افراد یکی دیگر از محورهای تهاجمـ فرهنگی غرب در کشور است. در چند سال اخیر بویژه در اواخر حکومت کرزی با توجه به اینکه شرایط افغانستان اندکی به ثبات نسبی رسید، بسیاری از تکنوکرات‌های افغان که در دوران جنگ و جهاد و زمانی که کشور در معرض خطر بود افغانستان را ترک کرده بودند. وقتی اوضاع این کشور آرامـ شده است و آنها برگشته‌اند.
با توجه به اینکه افغانستان به افراد متخصص و تحصیلکرده نیاز دارد، این افراد بیشتر قدرت در افغانستان را قبضه کرده‌ اند. در کابینه ائتلـافی عبداله عبداله با اشرف غنی، اکثر چهره‌ها تحصیل کرده در اروپا و غرب هستند. این مساله بارها مورد اعتراض فرماندهان جهادی افغانستان قرار گرفته که ما جنگ و جهاد کردیمـ. ما را به نامـ جنگ سالـاری و بی‌سوادی کنار میگذارند و به جای ما این افرادی که برای افغانستان خون ندادند و سال‌ها از افغانستان دور بوده اند، میدان داده میشود. قابل ذکر است که بعضی تکنوکرات‌های افغانستان در راستای فرهنگ غرب عمل میکنند.
۷- شبکه سازی و حمایت از نیروهای همفکر: غربی‌ها سیاستی را دقیقا از سال ۲۰۱۰ با تاسیس موسسه‌ای را در پیش گرفتند که از آن به عنوان شبکه سازی اسلـامـ گرایی لیبرال نامـ میبرند. بحث این شبکه سازی در افغانستان خیلی جدی است. آنها از نیروی‌های همفکر خود در تمامی زمینه‌های ممکن حمایت و پشتیبانی میکنند. از آنها حمایت رسانه‌ای میکنند به آنها جایزه حقوق بشری و قلمـ طراحی و... میدهند.
۸- استفاده از افراط گرایی طالبان و گروه‌های ترورستی: غربی‌ها از افراط گرایی طالبان و گروه تروریستی برای تحت فشار قرار دادن ارزش‌های دینی و هویتی سنتی، استفاده میکنند. چون جامعه افغانستان ذهنیت بدی نسبت به اقدامات طالبان دارد، میخواهند از این شیوه برای حذف جریانات مذهبی و دینی استفاده کنند.
۹- تشدید بحران هویت: در این زمینه عمدتا قشر جوان و زنان را مورد هدف قرار می‌دهند و به دنبال سست کردن بنیان‌های هویتی جوانان و زنان هستند.
۱۰- تلـاش برای افزایش شکاف‌های قومی و مذهبی: همین شکاف قومی و مذهبی را اکنون در سوریه و عراق لبنان یمن و بحرین قابل مشاهده است. در افغانستان همـ به دنبال این افزایش شکاف هستند. آنها میخواهند جامعه افغانستان را دو قطبی کنند تا از این طریق اهداف فرهنگی خود را انجامـ دهند.
۱۱- استفاده از انترنت و شبکه‌های اجتماعی: به دلیل اینکه در افغانستان نهاد و دولت به صورت اختصاصی برنامه‌ای برای مقابله با تهاجمـ فرهنگی از طریق شبکه‌های مجازی ندارند. لذا غربی‌ها براحتی در این فضا ورود پیدا کرده‌اند و باتوجه با اینکه این فضا خیلی در تغییر فرهنگ تاثیر گذار است از تمامـ ظرفیت‌های آن استفاده میکنند.
۱۲- استفاده از فقر و بیکاری برای اشاعه فحشا: متاسفانه ما اکنون در افغانستان شاهد افزایش فحشا و اعتیاد هستیمـ که در نتیجه فقر و بیکاری در کشور است. بیش از یک میلیون و صد هزار نفر در افغانستان معتاد وجود دارد. بعد از حضور در افغانستان شاهد رشد نجومی مواد مخدر در مناطقی که عمدتا در دست غربی‌هـا‌ است، هستیمـ. میزان کشت خشخاش در این مناطق به ۴۰ برابر افزایش یافته است که منجر به افزایش اعتیاد در میان ملت افغانستان شده است.
در ضمن افزایش فساد و فحشا که بعضی از آن نتیجه کارهای فرهنگی غربی‌ها و بخشی از آن نیز متاثر از مشکلـات اقتصادی است.
۱۳- تاسیس دانشگاه و مکتب: از سال ۲۰۰۶ به بعد غربی‌ها شروع به تاسیس مکتب و دانشگاه در افغانستان کردند. آنها در سال ۲۰۱۲ قراردادی را با وزرات تحصیلـات عالی افغانستان منعقد کردند که ده‌ها دانشگاه درافغانستان تاسیس کنند.
۱۴- استفاده از رسانه‌هـای وابسته: بعضی رسانه‌هـای وابسته به غرب به ترویج فساد و فحشا میپردازند.
15- مقابله با اسلـام: غربی‌هـا با ارتجاع و خرافه خواندن دین اسلـامـ در صدد مقابله با دین اسلـامـ هستند.
16- ترجمه کتاب: غربی‌ها کتاب‌های مسلمانان لیبرالی همچون عبد الکریمـ سروش و مجتهد شبستری و.... را تبلیغ میکنند و در اختیار مردمـ قرار میدهند تا افکار آنها را در افغانستان اشاعه بدهند.
۱7- گسترش فساد و فحشا در قالب مافیای اقتصادی.

 

 







*
*

*



نیز بخوانید

بحران‌های گسترده جهانی و ملل نامتحد


اولین بار چه کسی برای امامـ حسین (ع) عزاداری کرد؟


تقلب، تقلب است، چه دستی و چه ماشینی!


تحرکات افراطیون قومی در جامعه افغانستان


بردگی مدرن در فضای مجازی/ قسمت دومـ


ترکیه و ایران؛ یک راهبرد برای دشمن مشترک


حمله عقاب به خرس و اژدها


ذلیل شدن عاشورا ستیزان


شیعه هر چه دارد از عاشورا است


بردگی مدرن در فضای مجازی/ قسمت اول

بالـا          نشریه انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است. فروشگاه اینترنتی نعلبندان