1397-7-4     2018-9-26     بروز شده در: 1397/7/3 - 18:19:14      ENGLISH  
پربازدیدها
پربحث ها


به فیسبوک ما بپیوندید.


ما را در تویتر دنبال کنید.


مشترک کانال تلگرامـ ما شوید.


خواندنی ها
مرگ و ماندن؛ روایت مسافری بازگشته از شهر آشوب

10 حقیقتی که اعتماد شما را به سازمان سیا از بین میبرد

از زندگی‌هـالیوودی تا معنویت اسلـامـ

هشدار قرآنی امامـ علی(علیه السلـام) درباره خلف وعده مسئولـان به مردمـ

در سایه سار قلمـ

ماجرای کشوری که یک شبه گدا شد / سرگذشتی که باید از آن درس گرفت

یک افغانستانی در قزاقستان ۵۸ هزار دالر پیداشده را به صاحبش بازگرداند

تعداد حملـات تروریستی در افغانستان و دنیا چقدر است؟

گل حیدر، یا زینب...

گمانه‌زنی‌ها درباره خروج سفیر امریکا از هتل «اینترکانتیننتال» پیش از حمله مهاجمان انتحاری

کف زدن حامد کرزی برای رئیس رژیمـ کودک کُش و اشغالگر قدس

تصمیمـ ترامپ یعنی پایان کار اسرائیل/ در صورت حمله اسرائیل در دفاع از سوریه تردید نمی‌کنیمـ

درباره صله رحمـ بیشتر بدانید

مردی که دنیا را نجات نداد

پشیمانمـ، زندگی امـ را تباه کردمـ

آرشیو خواندنی ها


مقالـات
بحران‌های گسترده جهانی و ملل نامتحد

اولین بار چه کسی برای امامـ حسین (ع) عزاداری کرد؟

تقلب، تقلب است، چه دستی و چه ماشینی!

تحرکات افراطیون قومی در جامعه افغانستان

بردگی مدرن در فضای مجازی/ قسمت دومـ

ترکیه و ایران؛ یک راهبرد برای دشمن مشترک

حمله عقاب به خرس و اژدها

ذلیل شدن عاشورا ستیزان

شیعه هر چه دارد از عاشورا است

بردگی مدرن در فضای مجازی/ قسمت اول

واکاوی حمله اخیر اسرائیل به سوریه؛ چرا دمشق پاسخ کوبنده نمی‌دهد؟

زهیر میرود، اما اما پارچه‌هـا و پرچمـ‌هـای عزاداری حسینی فراگیرتر خواهد شد

امامـ سجاد علیه السلـامـ از کربلـا تا شهادت

زمزمه‌های سیاسی حذف دالر از مبادلـات جهانی

احمد شاه مسعود، پاسدار زبان فارسی در آشفتگی‌هـای افغانستان

آرشیو مقالـات


مصاحبه ها
کارشکنی‌های امریکا؛ زمینه‌ساز طرح بازبینی در پیمان‌نامه امنیتی کابل- واشنگتن

بحران استعفاها در پرتو برنامه واشنگتن برای صلح کابل با طالبان

برخی خارجی‌هـا به دنبال تأمین منافع خود در افغانستان هستند

«ائتلـاف بزرگ ملی افغانستان» بدنبال چیست؟

تحلیلگران: تغییر حکومت در پاکستان تاثیری در بهبود اوضاع افغانستان ندارد/ عمران خان: می‌خواهمـ با افغانستان روابط خوب داشته باشیمـ

تاریخ نشر:
1393/9/9 - 07:31:27
تعداد بازدید: 838
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مراحل كسب سواد رسانه ای
مراحل كسب سواد رسانه ای

عباس خسروانی

تومن ( 1996 ) برای كسب (سواد رسانه ای)  به چهار مرحله اساسی اشاره كرده است:

1- داشتن آگاهی كامل در خصوص استفاده از رسانه‌هـا

در این مرحله، سواد رسانه‌ای شامل كسب هوشیاری و حساسیت نسبت به میزان و شرایط مواجهه افراد با انواع پیامـ‌هـای رسانه‌ای است.

فعالیت‌هـای مورد نظر در این مرحله عبارتند از: اندازه گیری میزان استفاده افراد از رسانه‌هـا، كشف رضامندی‌هـای كسب شده از پیامـ‌هـای رسانه‌ای و یادگیری راهبردهای لـازمـ برای مدیریت استفاده از رسانه‌هـا.

2- برخورد منتقدانه با محتوای رسانه‌هـا

در این مرحله فرد میآموزد با پیامـ‌هـای رسانه‌ای برخورد انتقادی داشته باشد و مهارت‌هـای لـازمـ را برای تماشای منتقدانه كسب كند. تحلیل انتقادی، از طریق كشف لـایه‌هـای درونی پیامـ‌هـای رسانه ای، مجموعه مهارت‌هـا و توانایی‌هـای فرد را برای مفهومـ پردازی اطلـاعات و پیامـ‌هـای ارائه شده به چالش فرا میخواند. نحوة بازنمایی واقعیت‌هـای اجتماعی در رسانه‌هـای مختلف میتواند تأثیر زیادی بر شكل گیری مفهومـ شهروندی و  رفتارهای مدنی داشته باشد. كشف لـایه‌هـای درونی پیامـ‌هـای رسانه‌ای و جهت دهی آنها به ادراك مخاطبان، فرد را یاری میدهد تا از اغراض و اهداف پنهان، انگیزه‌هـا، نگرش‌هـا، سازوكارهای تأثیرگذاری و نحوه استفاده پیامـ رسان از امكانات و تمهیدات رسانه ای، آگاهی یابد.

3- تحلیل زمینه‌هـای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی محیط رسانه

این مرحله دربر گیرنده كسب دانش كافی درباره زمینه‌هـای تاریخی،اقتصادی و سیاسی رسانه‌هـا و منافع و علـایق آنها در این حوزه‌هـاست. بیتردید رسانه‌هـای مختلف، اهداف، سیاست‌هـا و برنامه‌هـای خود را بر حسب منافع و اولویت‌هـای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و به ویژه اقتصادی تدوین و اجرا میكنند. این مسئله در حوزه رفتار‌هـای مدنی و ارزش‌هـای سیاسی مانند دموكراسی اهمیت فراوانی پیدا میكند. اگر بینندگان دانش و مهارت كافی برای كشف و پیگیری زمینه‌هـای فرهنگی، سیاسی،اجتماعی و اقتصادی پیامـ‌هـای رسانه‌ای داشته باشند، به گونه‌ای فعال آنها را پردازش كرده و از پذیرنده منفعل به گزینش گر فعال تبدیل میشوند.

4- جانبداری از رسانه و استفاده از آن برای تغییرات اجتماعی

این مرحله از سواد رسانه‌ای شامل مشاركت فعال افراد در بسیج افكار عمومی برای تدوین سیاست‌هـا و خط مشی‌هـای كلی اصلـاح رسانه‌هـا و استفاده از راهبردهای رسانه‌ای ویژه برای تأثیر گذاری بر مسائل و مشكلـات اجتماعی است. در این مرحله فرد به حدی از مهارت میرسد كه میتواند در سیاست گذاری‌هـای رسانه‌ای فعالـانه شركت جوید. یكی از نمونه‌هـای شاخص در این گستره، اقدامـ دو هزار و پنجصد نفر از معلمان و دانش آموزان مکاتب و كالج‌هـای ماساچوست در استفاده از ظرفیت و توانایی رسانه‌هـای گروهی برای مبارزه با مصرف دخانیات بود كه در سال 1994 صورت گرفت. این عمل را میتوان در حوزه‌هـای مختلف فرهنگ شهر نشینی و رفتار‌هـای مدنی نیز به كار بست".

توسعه سواد رسانه ای

سواد رسانه‌ای پاسخی ضروری، غیر قابل اجتناب و واقع نگر نسبت به محیط الكترونیكی پیچیده و دائما در حال تغییر و تحول اطراف ما است. به عبارتی دیگر برای آن كه مخاطبین اختیار و كنترل خود را به دست رسانه‌هـا نسپارند باید از سطح دانش و فهمیدن به سطوح بالـاتر حركت كنند و خود تولید علمـ نمایند و در واقع یادگیری معنادار داشته باشند، یعنی بتوانند روابط حاكمـ میان اجزا و عناصر را درك نمایند و عمیق فكر كردن و عمیق دانستن را بیاموزند و از تفكر سطحی اجتناب نمایند؛ زیرا محصول یادگیری مهمـ نیست بلكه فرآیند یادگیری كه همان قدرت استدلـال، تجزیه و تحلیل، ارزشیابی، خلـاقیت و پویایی میباشد مهمـ است؛ زیرا تكه‌هـای اطلـاعاتی ما فراوان است و این همان نكته‌ای است كه سواد رسانه‌ای به آن اشاره دارد.

توسعه سواد رسانه‌ای به عنوان یك اندیشه كلیدی مطرح است؛ به طوری كه ما به تدریج میتوانیمـ سواد رسانه‌ای خود را تكمیل و توسعه دهیمـ و ناآگاهی‌هـایمان را یكی پس از دیگری پشت سر گذاریمـ. این توسعه میتواند همـ زمان با همـ در زمینه‌هـای مختلف ادراكی، حسی، زیبایی شناسی و اخلـاقی به وقوع پیوندد. زمانی كه ما خردسال هستیمـ مراحل نسبتاً زیادی را با سرعت طی میكنیمـ و تكامل مییابیمـ، این فرایند رشد به ما اجازه میدهد تا دریچه‌ای از مهارت‌هـای جدید و تجارب وسیع‌تـر به روی ما باز شود. زمانی كه ما به سن بلوغ میرسیمـ مهارت‌هـای ما در همان سطح پایین رشد میكند اما این بدان معنی نیست كه فرایند رشد تمامـ شده است. این عمل تا حدی اشاره به كنترل بیشتر ما بر فرایند رشد دارد به این دلیل ما مجبور نیستیمـ منتظر بمانیمـ تا توقف فرایند رشد اتفاق بیفتد، در عوض ما میتوانیمـ مهارت‌هـای بیشتر و در سطح بالـاتری را تمرین كنیمـ به طوری كه تجربه و استفاده بیشتری از جهان پیرامون و رسانه داشته باشیمـ و بدین صورت ساختمان دانشمان را قوی‌تـر و ماهرانه‌تـر سازیمـ.

از آنجایی كه رسانه‌هـا منابع اطلـاعاتی بیشماری را عرضه میكنند و با توجه به قدرت عظیمـ رسانه‌هـا و نقش روزافزون آنها در شكل دهی و انتقال ارزش‌هـا و همچنین افزایش میزان استفاده از رسانه‌هـا بدون آن كه برخورد آگاهانه با آنها داشت ممكن است توان ما را از حالت مشاركت كننده فعال به صورت انفعالی و بیحركت در مقابل پیامـ‌هـای رسانه‌ای درآورد، مسئله مهارت‌هـای پردازش اطلـاعات جدید و بازیافت اطلـاعات ذخیره شده و تجهیز مخاطبین به ابزار درك و پردازش پیامـ‌هـا و اطلـاعات رسانه‌ای امری اساسی خواهد بود. اگر افكار عمومی سواد رسانه‌ای را فرا نگیرند امپریالیسمـ خبری به وجود میآید.

باید به این نكته نیز توجه داشت سواد رسانه‌ای فرآیند‌ی نیست كه محدود به زمان و مكان خاصی باشد یا این كه پدیده‌ای ثابت فرض شود، بلكه سواد رسانه‌ای فرآیندی مادامـ العمر است كه دائماً در حال تغییر و دگرگونی است، به طوری كه افراد باید همواره ساختمان دانش و اطلـاعات خود را وسعت ببخشند و با استفاده از راه حل‌هـای جد ید و تازه به نقد و تفسیر پیامـ‌هـا بپردازند و از اطلـاعات روز دنیا بهره مند شوند.

 







*
*

*



نیز بخوانید

بحران‌های گسترده جهانی و ملل نامتحد


اولین بار چه کسی برای امامـ حسین (ع) عزاداری کرد؟


تقلب، تقلب است، چه دستی و چه ماشینی!


تحرکات افراطیون قومی در جامعه افغانستان


بردگی مدرن در فضای مجازی/ قسمت دومـ


ترکیه و ایران؛ یک راهبرد برای دشمن مشترک


حمله عقاب به خرس و اژدها


ذلیل شدن عاشورا ستیزان


شیعه هر چه دارد از عاشورا است


بردگی مدرن در فضای مجازی/ قسمت اول

بالـا          نشریه انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است. فروشگاه اینترنتی نعلبندان